IT in onderwijs, wat vinden studenten daar van? | Nieuwsbrief REBO Educate-it
Lees online
Universiteit Utrecht
 
Nieuwsbrief REBO Educate-it januari 2016
Click on the link for the English version of this newsletter
 
Wouter Ernst: daarom gooide ik mijn cursus om
Drs. Wouter Ernst (RGL) maakte samen met zijn docententeam zijn cursus blended door onder andere wekelijks digitaal te toetsen en de inzet van kennisclips. Waarom eigenlijk en wat vonden studenten daarvan?
Lees meer       »
 
Studenten over kennisclips
Onder andere Sebastiaan Steenman (USBO) en Ingeborg Meijer (RGL) evalueerden het inzetten van kennisclips. Gemiddelde resultaten (op een 5-puntsschaal):

  • ‘Ik vind de kennisclips een waardevolle toevoeging aan de cursus’: 4,7
  • ‘De kennisclips hebben me geholpen de leerstof beter te begrijpen’: 4,5

Een van de studenten merkte op: ’’Leuk dat er kennisclips waren, deze waren ook echt nuttig’’.

Ook de studenten van Joras Ferwerda (U.S.E.) waren positief over de inzet van zijn ‘digital lecture’.

In de volgende nieuwsbrief o.a. bericht over hoe de studenten de ‘videocolleges’ van Bald de Vries (RGL) evalueerden.
 
Wat vonden studenten van digitaal toetsen?
Angela Kok-van Meer, Harmen Binnema en Martijn van der Meulen (USBO) namen onder ongeveer 80 studenten B&O een digitale toets af. Het merendeel van de studenten gaf in de evaluatie aan een voorkeur te hebben voor digitaal toetsen. Als verbeterpunten noemden zij o.a. dat zij de casusteksten liever op papier willen, en dat zij kladpapier willen kunnen gebruiken.

Ook de ervaringen van de docenten die de digitale toets hebben afgenomen worden geëvalueerd, om zo proces en applicatie te optimaliseren.
 
Bald de Vries: minicolleges -> videocolleges
Bald de Vries (RGL) zet minicolleges* in, in plaats van de traditionele colleges van twee keer drie kwartier. Deze minicolleges bewerkt hij tot een apart videocollege van ongeveer tien minuten. Studenten kunnen deze terugkijken ter voorbereiding op het tentamen of om later in hun studie hun geheugen op te frissen.

* De hoorcolleges van Bald bestaan nu uit drie of vier minicolleges van vijftien tot hooguit twintig minuten. Bald de Vries: ’’Het grappige is dat ik dit stramien – en dan met name de lengte van een minicollege- ontleen aan kennis over de effectiviteit van kennisclips en videocolleges. Onderzoek wijst uit dat digitale colleges het meest effectief zijn als ze niet te lang duren.’’
 
Kennisclips: deze collega’s gingen je voor!
  • Marij Swinkels & Marlot Kuiper (USBO) – Bestuur & Beleid
  • Rianka Rijnhout (RGL) – Verdieping aansprakelijkheidsrecht
  • Adriaan Dorresteijn (RGL) – Ondernemingsrecht

Meer informatie over kennisclips: op de supportsite van REBO Educate-it.
 
Hoe studenten activeren?
Jeroen van Raak (U.S.E.) wil studenten actiever betrekken bij het onderwijs door het inzetten van de voting tool ‘Shakespeak’. Hij gaat dit doen in de vakken ‘Financial Accounting’, ‘Advance Accounting’ en ‘Financial Statement Analysis’.

Wil jij zelf ook studenten een actieve rol geven door een votingtool te gebruiken? Neem contact op met Caro Bliekendaal.
 
Studenten stemmen zonder stemkastjes
Er is onderzoek gedaan naar voting tools waarmee studenten kunnen stemmen met hun mobieltje, tablet etc. ‘Presenterswall’ en ‘Shakespeak’ kwamen als beste uit de test. Het grootste verschil is dat ‘Shakespeak’ geïntegreerd is in Powerpoint, terwijl ‘Presenterswall’ een webbased applicatie is. In Presenterswall is het op dit moment al mogelijk om een Word Cloud (zie afbeelding hiernaast) te maken. Voor Shakespeak wordt deze mogelijkheid in een Beta-versie getest.

Vraag Utz Weitzel of Jeroen van Raak (U.S.E.) naar hun ervaringen met ‘Shakespeak’ of vraag Cedric Ryngaert (RGL) naar zijn plannen met ‘Presenterswall’.
 
Neem slides en audio van je college op!
Binnen de UU wordt het mogelijk zelf de slides van je college inclusief audio op te nemen met behulp van ‘onbemensde opnames’. Om dit proces te optimaliseren nam Tina van der Linden (RGL) deel aan een tweede pilot in blok 2. Hiermee wordt toegewerkt naar de meest gebruiksvriendelijke inrichting van onbemensde opnames en het eenvoudig op Blackboard kunnen zetten ervan. Studenten waren enthousiast en kwamen toch ook naar de hoorcolleges.

Meer weten over het onbemensd opnemen van een hoorcollege? Neem contact op met Caro Bliekendaal.
 
Of maak gebruik van een voicerecorder
Om alleen de audio van hoorcolleges te kunnen opnemen, is een voicerecorder aangeschaft. Het gebruiken van een voicerecorder is een alternatief, wanneer onbemensd opnemen in een lokaal niet mogelijk is. Utz Weitzel (U.S.E.) heeft zijn hoorcolleges in blok 1 opgenomen met een voicerecorder en de audio op Blackboard gezet (los van de slides). Studenten waren hierover heel tevreden.

Vraag Roel Werelds naar de mogelijkheden voor het lenen van de voicerecorder.
 
Mediatraining i.v.m. kennisclips
Er wordt gewerkt aan drie opties om je te helpen je boodschap nog beter over te brengen in een kennisclip:

  1. krijg 2x 2 uur face-to-face mediatraining in een kleine groep
  2. krijg online tips
  3. krijg persoonlijke feedback op een kennisclip die je hebt opgenomen.

Neem voor meer informatie contact op met Caro Bliekendaal.
 
Digitaal toetsen geoptimaliseerd
Utz Weitzel en Alexander Visser (U.S.E.) ondervonden bij het afnemen van de digitale toets van Corporate Finance strubbelingen. Leerpunten zijn besproken met verantwoordelijken binnen de UU en naar aanleiding hiervan is het proces van ondersteuning verder geoptimaliseerd.
 
Workshop Traintool
(14 januari)
Wil je zelf of willen jouw studenten communicatievaardigheden online trainen? Dan kunnen docenten en studenten gebruikmaken van de pilotlicentie voor Traintool.
Leer in een workshop hoe je deze tool succesvol in je onderwijs kunt inzetten: op donderdag 14 januari (15:15u - 16:45u), locatie De Uithof.

Opgeven voor de workshop kan via liza@traintool.com onder vermelding van naam, functie en faculteit.
Voor meer informatie zie http://educate-it.sites.uu.nl/workshop-communicatievaardigheden-oefenen-met-traintool/.
 
Wist je dat:
  • Antoine Buijse het boegbeeld wordt van de MOOC (Massive Open Online Course) die hij - met ondersteuning van o.a. Bas Schreiner en Caro Bliekendaal - ontwikkelt vanuit Institutions?
  • Marij Swinkels en Marlot Kuiper (USBO) in de cursus ‘Bestuur en beleid’ een boek willen vervangen door kennisclips?
  • Er op 19 januari (15:00-17:00) en 2 februari (11:00-13:00) REBO-bijeenkomsten zijn over digitaal toetsen? Wil je meedoen, neem dan contact op met Caro Bliekendaal.
  • Voorbereidingen voor het blended maken van de bachelorcursus Public International Law (PIL) in volle gang zijn?
  • Het docententeam van PIL wil gaan werken met wekelijkse kennisclips, de votingtool ‘Presenterswall’ en met ‘Feedbackfruits’ als ondersteuning bij het in groepjes schrijven van papers?
  • Onze decaan (Annetje Ottow) en Lucky Belder (RGL) een filmpje willen maken voor de cursus Regulation and Supervision of Markets?
  • Tom Overmans (USBO) een nieuwe Engelstalige cursus ontwikkelt, waarbij hij ook digitaal gaat toetsen?
  • Frank van der Salm (U.S.E.), Harmen Binnema (USBO), Leonie van Lent (RGL) en andere collega’s ook geïnteresseerd zijn in digitaal toetsen?
  • Er vergevorderde plannen zijn voor een tweede DIY (Do It Yourself)-studio in de binnenstad?
Programmateam
  • Caro Bliekendaal (programmamanager)
  • Ton van den Brink (Rechtsgeleerdheid, focus: ELO)
  • Angela Kok (USBO, focus: e-assesments)
  • Mark Sanders (U.S.E., focus: e-lectures)
  • Tina van der Linden (Rechtsgeleerdheid, focus: innovatieprojecten)
  • Marian van Bruggen (student)
  • Evelien Piels (communicatie)
  • Liesbeth Potters (informatiemanager)
Redactie
Evelien Piels
Caro Bliekendaal
educate-it.sites.uu.nl/rebo
 
Contact
U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u werkzaam bent bij REBO.
Gegevens wijzigen
 
Social media
Facebook Facebook
Twitter Twitter